احتمال وقوع تقلب در انتخابات آمریکا به چه میزان است؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو  با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

احتمال وقوع تقلب در انتخابات آمریکا به چه میزان است؟

علی بیگدلی: فضای دیوان عالی کشور به نفع ترامپ است و ترامپ اگر در انتخابات شکست بخورد تلاش می کند تا با اعلام شکایت خود کار را به دیوان عالی کشور بکشاند، چرا که مشابه چنین  موضوعی هم در زمان انتخابات بوش پسر افتاده است که در نهایت با ارسال پرونده به دیوان عالی کشور، بوش پسر پیروز میدان شد.
علی بیگدلی؛ کارشناس مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 01
کد خبر: ۶۱۰۹۲

احتمال وقوع تقلب در انتخابات آمریکا به چه میزان است؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی بیگدلی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و استاد حقوق و سیاست بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر به بررسی ادعای تقلب در انتخابات آمریکا پرداخت و در این باره اظهار داشت: آنچه به عنوان تقلب در آمریکا از سوی آقای ترامپ مطرح می شود به هیچ وجه مبنای قانونی ندارد. ارسال آرا به صورت پستی در آمریکا موضوعی قدیمی است. بسیاری از مردم آمریکا به دلیل دوری راه و کمبود امکانات حمل و نقلی در سیزده ایالت شرق آمریکا آرای خود را به صورت پست برای کنگره فیلادلفیا ارسال می کنند.

 

وی در این باره ادامه داد: این روش شگرد دموکرات هاست که این بار هم به دلیل شیوع ویروس کرونا به دنبال این هستند که عنوان کنند با به کار گیری این روش در اخذ آرا دغدغه سلامت مردم را هم دارند، لذا آقای جوبایدن این شگرد جالب را به کار گرفته است.

 

استاد سیاست بین الملل تصریح نمود: با به کار گیری شیوه آرای پستی آقای ترامپ در یک دو راهی سخت قرارگرفته که در اولین مناظره انجام شده به این موضوع اشاره شد. به هر حال اینکه آقای ترامپ این شیوه رای دهی را  قبول نکند در پایان بسته به رای و نظر دیوان عالی کشور تمام می شود.

 

بیگدلی در خصوص شک و تردید به آرای دیوان عالی کشور به حمایت از آقای ترامپ خاطر نشان کرد: بیشترین اعضای دیوان عالی کشور به نفع   جمهوری خواهان نظر می دهند اما این موضوع به معنای آن نیست، که برخی محافل سیاسی عنوان می کنند که اعضای دیوان عالی کشور به نفع ترامپ عمل می کنند. قطعا  اعضای دیوان عالی کشور موظف به رعایت مر قانون اساسی هستند.

 

وی دراین باره خاطر نشان کرد: به هر حال فضای دیوان عالی کشور به نفع ترامپ است و ترامپ اگر در انتخابات شکست بخورد تلاش می کند تا با اعلام شکایت خود کار را به دیوان عالی کشور بکشاند. به هر حال در حال حاضر نمی توان درباره قضاوت دیوان عالی کشور پیش داوری کرد چرا که مشابه چنین  موضوعی هم در زمان انتخابات بوش پسر افتاده است که در نهایت با ارسال پرونده به دیوان عالی کشور، بوش پسر پیروز میدان شد.

 

علی بیگدلی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی توضیح داد: حتی اگر آقای ترامپ پیروز رقابت نباشد و در برابر رای نهایی مقاومت کند، به معنای زیر سوال بردن اصل انتخابات نیست، بلکه می تواند امکان تقلب در سیستم پستی را مطرح کند، لذا برای این موضوع راه باز است و آقای ترامپ می توان به این روند اعتراض کند. اما به هر حال مساله به دیوان عالی کشور می رود. در این بین آقای ترامپ یا فرد بازنده انتخابات نمی تواند یا حق ندارد که کل انتخابات را نپذیرد و کل انتخابات را زیر سوال ببرد.

 

این استاد سیاست بین الملل درباره تفاوت انتخابات آمریکا نسبت به سایر کشورهای جهان گفت: انتخابات آمریکا مثل قانون اساسی این کشور یک انتخابات استثنایی در دنیای امروز است. رای گیری در انتخابات آمریکا به سه شکل رای گیری مستقیم با حضور مردم در پای صندوق های رای، یا رای گیری از طریق پست و شیوه کارت های الکترال انجام می شود. کارت های الکترال در حقیقت می تواند در پیروزی یک رئیس جمهور   تعیین کننده باشد.

 

وی در این باره توضیح داد: فردی می تواند موفق به نشستن بر کرسی ریاست جمهوری در آمریکا شود که 270 کارت الکترال به دست بیاورد. اخذ کارت الکترال بر این مبناست که هر کدام از نمایندگان مجلس به نسبت جمعیتی که در ایالتی که حضور دارند با جمعیت هر ایالت 100 تا 150 هزار نفر یک کارت الکترال دراختیار می گیرد که می تواند این کارت الکترال را به یکی از روسای جمهوری در آمریکا بفروشد. فروختن کارت الکترال در آمریکا قانونی است چرا که برای به دست آوردن کارت الکترال هزینه شده است بنابراین کارت های الکترال نقش موثری دارد. استفاده از این کارت ها یا به عبارت دیگر خرید این کارتها در چهار سال پیش موجب موفقیت آقای ترامپ در برابر خانم کلینتون شد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: رویکرد ایالت ها به دو حزب جمهوری خواه و دموکرات ها متفاوت است. به طور سنتی تمایل هر ایالتی به دموکرات ها و گاهی به جمهوری خواهان است. ایالت کالیفرنیا معمولا متمایل به سمت دموکرات ها هستند، حتی نیویورکی ها هم به نفع دموکرات ها رای می دهند، اما برخی مناطق مثل پنسیلوانیا و شیکاگو طرفدار جمهوری خواهان هستند به دلیل اینکه جمهوری خواهان دراین شهرها سرمایه گذاری های صنعتی بزرگی کردند، بنابراین خواستگاه سفید پوستان سنتی آمریکاست پس طرفداران جمهوری خواهان هستند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده